Developing accounting education in Libyan higher education institutions in light of strategic planning
|
أسم
الباحث |
الصفة العلمية |
أسم المؤسسة التعليمية |
البريد
الالكتروني |
|
د. ربيع نجم الدين الجعفري |
أستاذ مشارك |
الأكاديمية الليبية للدراسات العليا فرع الساحل الغربي |
ملخص الدراسة:
هدفت هذه الدراسة إلى بناء نموذج عام
للخطة الإستراتيجية بغية تطوير التعليم المحاسبي في ليبيا، وذلك لضمان جودة
المخرجات التعليمية من ناحية، ومن ناحية أخري ضمان التطور المستمر للكوادر العلمية
والإدارية، وقد أعتمد الباحث في هذه الدراسة على كل من المنهج الاستقرائي والمنهج
التحليلي والمنهج الاستنباطي والتي تم من خلالهم بناء نموذج الخطة الإستراتيجية،
وحدد الباحث ثلاثة أهداف إستراتيجية في هذه الخطة وهي: الاتجاه نحو تطبيق الحوكمة المؤسسية، وترسيخ ثقافة
الجودة في مؤسسات التعليم المحاسبي والعمل على تطبيق معاييرها، وتحسين جودة
البيئية التعليمية بمؤسسات التعليم المحاسبي. وأوصت الدراسة بتطبيق هذا النموذج
للحصول على أفضل الممارسات المهنية للخريجين وكذلك الكوادر العلمية والإدارية
بمؤسسات التعليم المحاسبي.
الكلمات الأساسية (التخطيط
الاستراتيجي، جودة التعليم بمؤسسات التعليم العالي، التعليم المحاسبي).
Abstract:
This study
aimed to build a general model for the strategic plan for accounting education
institutions in Libya, in order to ensure the quality of educational outcomes
on the one hand, and on the other hand to ensure the continuous development of
scientific and administrative cadres. The researcher relied in this study on
the inductive approach, the analytical approach and the deductive approach,
through which the strategic plan model was built. The researcher
identified three strategic objectives in this plan, which are: moving towards
implementing corporate governance, establishing a culture of quality in
accounting education institutions and working to implement its standards, and
improving the quality of the educational environment in accounting education
institutions. The study recommended applying this model to obtain the best
professional practices for graduates as well as scientific and administrative
cadres in accounting education institutions.
Keywords (Strategic Planning, Quality of Education in Higher
Education Institutions, Accounting Education).